Přemýšlíte nad novým webem? Kladete si otázky, na co se zaměřit a jak udělat, aby byl lepší než ten stávající? Pořád Vám přijde, že konkurence ho má prostě lepší a nevíte jak dosáhnout stejného výsledku? Dnes Vám napíši, na jaké základní otázky si před samotnou tvorbou odpovědět a jak docílit, aby web splňoval opravdu ten správný účel.
1. Komu je web určen?
Kdo jsou Vaši zákazníci? To je základní klíčová otázka, kterou si musíte uvědomit, než celý web začnete sestavovat. Vymezte si Vaši cílovou skupinu (označováno jako „person“) a podle něj web sestavujte a navrhujte. Pište obsah, který bude přímo oslovovat Vaše návštěvníky. Pokud jsou to mladí lidé, bude obsah webu vypadat jinak, než pokud jsou návštěvníci podnikatelé. Podle skupiny můžete využívat v textu jiné slovní obraty, slengy, jiné bude i oslovení.
Cílová skupina má také samozřejmě vliv na vzhled webu. Pokud se jedná o mladé, web by měl být spíše barevný, moderní, svěží. Pokud je určen pro ženy, bude určitě obsahovat jiné tóny barev, než web určený pro luxusní zákazníky.
Nesnažte se vyhovět všem, Vaším cílem je udělat web pro Vaši cílovou skupinu.
2. Co se klient má dozvědět?
Načrtněte si v bodech informace, které chcete, aby klient z webu získal. Mohou to být technické informace o Vašich produktech, cena, hodnocení Vašich zákazníků, odkazy na nezávislé testy Vašeho produktu, proč je produkt lepší než ostatní, fotografie, videa, odkazy na sociální sítě apod. Je lepší mít všechno napsáno dříve, než začne vůbec jakákoliv práce na vývoji webu. Při vývoji webu jinak na spoustu prvotních myšlenek zapomenete a na Vašem novém webu se zase neobjeví. Představte si, že sepisujete manuál na Váš web, který Vám pomůže při samotném vývoji.
3. Co je cílem webu?
Má Váš web mít za cíl, aby Vám zavolal klient na call centrum a domluvil si prohlídku s makléřem (realitní kanceláře) nebo sjednat testovací jízdu s novým modelem (prodejce automobilů), či rezervaci pokoje (hotel). Cíl webu by měl být pevně určen a měl by být také k němu přizpůsoben. Pokud má být cílem rezervace, tak toto tlačítko by mělo být zvýrazněno a mělo by klienta směrovat, co má udělat. Pokud má klient zavolat, tak toto číslo by mělo být pořád na očích.
Pokud začnete na tvorbě webu bez rozklíčovaní těchto základních otázek, web bude nejpravděpodobněji zase špatně. Osvědčilo se mi také jít s mými poznámkami za kamarády nebo zaměstnanci, aby mi řekli svůj názor a jejich pohled. Nepodceňujte tyto začátky, vrátí se Vám to a web bude konečně fungovat tak, jak by měl.
Share your thoughts