Jak víte, že návštěvníci se na Vašich stránkách orientují? Myslíte si, že s tím přece nikdo nemůže mít problém? Opak je pravdou, návštěvníka může od koupě odradit například dlouhý objednávkový proces, špatně zvolená barva tlačítka „Vložit do košíku“ a mnoho dalších věcí, které se Vám mohou zdát nepodstatné a zanedbatelné. O koupi zboží rozhoduje i ten nejmenší detail. Jak zjistit co a jak na Vaše návštěvníky působí? V tom Vám napomůže uživatelské testování.

Kdy je vhodné testovat?

Nejlepší období na testování je samozřejmě ještě před návrhem samotného webu, abyste věděli, jak rozmístit ikony, jaké zvolit barvy a tím samozřejmě ušetřit hned na začátku za pozdější změny. Dále lze testovat na beta verzi, což je testovací verze před spuštěním ostré verze webu. Testovat se dá také již plně fungující web a případné nedostatky se dají napravit.

Jak probíhá testování?

Nejdříve se sestaví seznam úkolů, které budou uživatelé plnit, například nakoupit produkt v e-shopu, využít live-chat a tak dále. K testování se využívá 5-10 uživatelů z Vaší cílové skupiny. V jednu chvíli je testován pouze jeden uživatel, který plní postupně zadané úkoly, při jejich plnění je pozorován a výsledky testování se zapisují. Z výsledků pozorování vyplyne, co Vašim návštěvníkům činí největší problémy a co byste tudíž měli změnit.

Typy testování

A/B testování
Cílem této metody je zvýšení konverzního poměru. Probíhá tak, že pro určitou část webu jsou vytvořeny dvě varianty webu (modré/zelené tlačítko „koupit). Nástroj pro A/B testování pak ukazuje tyto verze poměrné části návštěvníků a výsledky porovná.

Heatmapy kliků
Jak zjistíte, která místa na webu přitahují pozornost návštěvníků? Vyzkoušejte na web nasadit nástroj pro monitoring pohybu myši na webu, který umí právě vytvářet heatmapy kliků. Díky této mapě kliků vidíte, kde se návštěvníci webu nejdéle zdržují a kam klikají.

Eyetracking
K pozorování se využívá oční kamera, která umí sledovat, kam se člověk zrovna dívá. Získáte tím informace o tom, co na Vašich stránkách uživatele nejvíce zaujalo, kde strávil nejvíce času a na které oblasti se ani nepodíval.

Co Vám testování přinese?

Zjistíte, jak uživatelé vnímají Váš web.
Poznáte, jak jsou informace na Vašem webu srozumitelné a jak je Váš web přehledný.
Naleznete problémy, se kterými se návštěvníci potýkají při koupi produktu či služby.
Zjistíte, jaké prvky jsou na webu užitečné a které naopak úplně zbytečné.
Odhalíte chyby, kvůli kterým odcházejí Vaši potencionální zákazníci.
Metod testování je hodně, doporučuji však vybrat minimálně jednu metodu, abyste získali zpětnou vazbu od lidí, kteří spadají do cílové skupiny webu. Pokud nezačnete testovat, nikdy se nedozvíte opravdové reakce od Vašich návštěvníků a nebudete mít kvalitní podklady na zlepšení Vašeho webu nebo e-shopu.